Asianajosta pro bono eli hyvän puolesta 26.9.2024

YLE uutisoi tänään Vastaamon uhreja auttavien juristien Paula Pajulan ja Jenni Raiskion (linkki lopussa) toiminnasta. Jutussa em. juristit kertoivat hoitavansa asiakkaidensa asioita pro bono.

Jutusta kuitenkin ilmeni, että he ovat laskuttaneet vakuutusyhtiöitä. Tällöin asian ajaminen ei tarkkaan ottaen tapahdu pro bono, vaikka asiakas ei itse siitä joutuisikaan maksamaan. Markkinointiväite on siis harhaanjohtava. Jos oikeusturvavakuutukset kattavat koko työn, eikä asiakkaalta kuitata omavastuuosuuksia aikanaan mahdollisesti saatavista korvauksista, niin asiat hoituvat asiakkaan vinkkelistä toki maksutta. Jos lakitoimisto kuitenkin kuittaa omavastuuosuuden asiakkaille saatavista korvauksista päältä, kyse ei ole lainkaan pro bono -periaatteella tehtävästä asianajotyöstä, vaan tavanomaisin kaupallisin perustein tehtävästä työstä. Toki oikeudenmukaisuuden puolustaminen ei koskaan ole puhtaan kaupallista työtä, koska rahan ohella sitä ohjaavat vahvat moraaliset motiivit. Itse toimin Vastaamon konkurssipesän velkojaintoimikunnassa tuhansien pienvelkojien edustajana pro bono eli ilman pienintäkään korvausta. Valitettavasti konkurssipesään jäi niin vähän varoja, että uhrit jäivät nuolemaan haavojaan.

Toimistomme hoitaa asioita ajoittain pro bono. Tällöin kysymys on yleensä jostain periaatteellisesti hyvin tärkeästä, ennakkotapausluonteisesta asiasta, jonka ratkaisu saattaa hyödyttää kyseisen yksittäisen asiakkaamme lisäksi potentiaalisesti useita muitakin vastaavassa tilanteessa olevia ihmisiä.

Maksavien asiakkaiden pääasian ohessa voimme hoitaa pieniä sivuasioita maksutta, samoin kuin vanhojen asiakkaiden pieniä jatkojuttuja. Mikään yksityinen yritys ei luonnollisesti kuitenkaan voi käyttää kovin suurta osaa ajastaan maksuttomaan työhön, koska työntekijöiden palkat ja muut kulut pitää joka tapauksessa maksaa, ja yrityksen tulisi tuottaa myös voittoa.

Teemme päivittäin ja vuositasolla paljon maksutonta työtä arvioidessamme ihmisten asioita maksutta. Tällöin he saavat tietää, onko heidän asiassaan aineksia lähteä viemään sitä eteenpäin, vai kannattaako asia jättää siihen. Toimistomme ei ota ajettavakseen asioita, joissa emme näe mitään menestymisen mahdollisuuksia. Tämäkin on hyvin olennaista tietoa maallikkotietämyksen omaaville ihmisille, ettei heille tule kuluja turhasta asianajosta. Lisäksi toimistomme tehtävä on tuottaa paikkaansapitävää yleishyödyllistä tietoa vakuutusongelmista ja kuinka niissä edetä, koska tätä tietoa on maassamme liian niukasti tarjolla.

Joni S.

https://yle.fi/a/74-20113936?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp