Toimistoomme ottaa aika ajoin yhteyttä asiakkaita, jotka ovat itse vieneet asiansa esim. liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan käsittelyyn ja saaneet sieltä kielteisen päätöksen. Otamme näitäkin asioita poikkeuksellisesti hoidettaviksi, mutta korostamme aina, että muutoksen saaminen asiaan uudelleenkäsittelypyynnöillä on aina huomattavasti vaikeampaa, kuin jos toimistomme olisi saanut olla hoitamassa asiaa ensimmäisellä kerralla lautakuntaan vietäessä. Kun ”juna on ehtinyt mennä väärälle raiteelle”, on sen kulku vaikeaa oikaista.
Lautakuntien (ensimmäiset) ratkaisut ovat usein käytännössä lopullisia. Esim. liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan velvollisuutena ei ole käsitellä asiaa uudelleen. Se voi harkintansa mukaan ottaa asioita uudelleen käsiteltäviksi. Käräjäoikeuksiin liikenne, potilas- tai lääkevahinkojuttuja puolestaan on realistista lähteä viemään vain äärimmäisen harvoin suuren kuluriskin takia.
On olennaisen tärkeää, että toimistomme pääsee vaikuttamaan väitteillä, perusteluilla ja näytöllä asioiden kulkuun heti, kun asia viedään ensimmäistä kertaa lautakuntaan. Tämä on omiaan vaikuttamaan asiakkaan kannalta positiivisesti lautakunnan käyttämien asiantuntijoiden näkemyksiin, esittelijän ratkaisuesitykseen, jäsenistön päätöksentekoon ja lopulliseen ratkaisuun.
Kysymys on myös psykologiasta. Ihminen ei helposti myönnä tehneensä väärää päätöstä, vaikka perustelujen heikkous tuotaisiin myöhemmin esille. On paljon helpompaa vaikuttaa asianajolla asiaan ennen kuin ratkaisu kussakin oikeusturvaelimessä on tehty, kuin sen jälkeen.
Liikaa ei voi korostaa sitä, että mikäli vakuutusasiassa kokee tarvitsevansa lakimiesapua, kannattaa toimistoomme ottaa yhteyttä heti vakuutusyhtiön huonon päätöksen jälkeen. Vakuutusongelmissa ”jään kokeileminen kepillä” ei useinkaan kokemuksemme mukaan kannata.
Joni S.